Terms & Conditions
for official translated version in English or French, please contact via [email protected]
Algemene Voorwaarden v3 DRAC / Hapbit
Art. 1. Algemeen – definities
1.1. De Algemene voorwaarden maken integraal deel uit van alle overeenkomsten en documenten van Hapbit, Hapbit Harmony of Harmony, DRAC bv verder genoemd als DRAC tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Deze algemene voorwaarden vullen de bijzondere voorwaarden van de overeenkomst (op de voorzijde) aan. Bij tegenstrijdigheid hebben de bijzondere voorwaarden op de voorzijde voorrang.
1.2. Eventuele algemene voorwaarden van de contractspartij zijn uitgesloten.
1.3. DRAC levert volgende diensten:
Consultancy
(v)CISO diensten
Projectmatige ondersteuning
IT Security gerelateerde diensten
IT gerelateerd strategisch advies
1.4. Definities:
Opdrachtnemer: DRAC bv
Opdrachtgever: klant van DRAC
1.5. De klant verklaart dat DRAC een duidelijk beeld heeft gegeven van haar diensten en haar werkingsmodaliteiten en voldoende te zijn ingelicht omtrent haar doelstellingen, methoden en de context van haar tussenkomst.
Art. 2. Facturatie en betaling
2.1. Behoudens bewijs van het tegendeel worden facturen geacht ontvangen te zijn uiterlijk drie dagen na de factuurdatum.
2.2. De factuur is betaalbaar binnen de 15 dagen na factuurdatum tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
2.3. Elke betaling door de klant zal eerst worden aangewend ter aanzuivering van eventueel verschuldigde interesten en kosten (inbegrepen het forfaitair schadebeding).
2.4. In geval van betwisting van een factuur moeten deze, op straffe van verval, op gemotiveerde manier geprotesteerd worden binnen de acht dagen na ontvangst ervan per aangetekend schrijven aan DRAC bij gebreke waaraan de factuur wordt geacht aanvaard te zijn door de klant.
2.5. Enig protest geuit door de klant schort diens betalingsverplichting niet op.
2.6. Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen andere nog niet-vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.
2.7. In geval van wanbetaling of laattijdige betaling zal van rechtswege, en zonder dat een ingebrekestelling noodzakelijk zal zijn, een verwijl intrest verschuldigd zijn gelijk aan de intrestvoet, vastgesteld in het kader van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, vermeerderd met een forfaitair schadebeding van 10 % op het nog verschuldigde factuurbedrag met een minimum van 250 EUR per openstaande factuur, onverminderd het recht van de schuldeiser om een nog hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade. Een en ander onverminderd de overige rechten die DRAC kan vorderen op grond van haar Algemene Voorwaarden. Deze bepaling blijft gelden indien DRAC afbetalingstermijnen of betalingsfaciliteiten toestaat.
Art. 3. Opschorting en beëindiging
3.1. Bij niet-betaling op de vervaldag, bij wanbetaling om welke reden dan ook, of bij niet nakoming van één contractuele verplichting, behoudt DRAC het recht om:
– na voorafgaande ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, éénzijdig de uitvoering van alle lopende diensten te schorsen, en zonder dat dit voor de klant aanleiding zal kunnen geven om enige schadevergoeding te vorderen of de overeenkomst te ontbinden, maar onverminderd het recht van DRAC om schadevergoeding te vorderen;
– zonder voorafgaande rechterlijke machtiging en na voorafgaande ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, éénzijdig de overeenkomst te ontbinden, onverminderd het recht van DRAC om schadevergoeding te vorderen.
3.2. DRAC behoudt zich het recht voor om de overeenkomst, binnen de 30 dagen na de totstandkoming, te ontbinden wanneer blijkt dat de klant onvoldoende kredietwaardig is. De
klant kan in dat geval geen aanspraak maken op enige schadevergoeding van DRAC. DRAC kan bij het aangaan of na het aangaan van de overeenkomst, alvorens de overeenkomst verder uit te voeren, van de klant eisen dat er voldoende zekerheden worden gesteld ter betaling en/of uitvoering van haar verplichtingen. In het geval de klant weigert of nalaat zulks te doen, zal deze tekortkoming worden beschouwd als het niet nakomen van een contractuele verplichting zoals bedoeld in artikel 3.1.
3.3 Van zodra door de opdrachtgever schriftelijk bekend gemaakt wordt dat DRAC bv geen openstaande vacatures meer moet behandelen, wordt deze overeenkomst gedurende dit verbod als nietig verklaard. Dit tot we terug de opdracht krijgen om terug mee te rekruteren.
3.4 Partijen kunnen de overeenkomst tussentijds beëindigen mits inachtname van een contractuele opzegtermijn van 3 maanden. De opzegtermijn neemt aanvang op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzeg werd gegeven.
3.5 Indien de opdrachtgever de overeenkomst tussentijds per direct zou beëindigen zonder dat er sprake is van bedrog of een zware fout bij DRAC, zal de opdrachtgever een schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan driemaal het gemiddelde van hetgeen gefactureerd werd in de afgelopen 3 maanden.
Art. 4. Dienst Harmony
4.1. Overeenkomst
DRAC bv verbindt zich tot het bijstaan van de klant bij begeleiden en adviseren rondom compliance, goverance en IT/OT veiligheid, zoals bepaald en nader omschreven in de overeenkomst.
Elk contract wordt afgesloten voor onbepaalde duur tenzij uitdrukkelijk anders bedongen in de bijzondere voorwaarden.
De klant ontvangt bij einde van de overeenkomst – op eenvoudig verzoek – een volledig overzicht van het dossier.
De verbintenissen van DRAC bv, in de functie van extern GRC (Governance Risk & Compliance) & vCISO agency, zijn slechts inspanningsverbintenissen.
4.2. Facturatie en betaling
De opdrachtgever dient de recurrente vergoeding te betalen voor de aankomende periode teneinde de voorturende verbetering van de dienst te garanderen.
Indien er andere facturen dan de dienst vervallen zijn zonder correct protest staat het DRAC vrij om alle diensten op te schorten zolang de betalingen niet uitgevoerd zijn.
In geval van overname van de onderneming van de opdrachtgever, blijfven defacturen verschuldigd door de oorspronkelijke opdrachtgever of dient deze schuld aan leverancier mee opgenomen te worden in de overnameovereenkomst, waardoor de slotvergoeding wordt betaald door de overnemende partij.
Art. 5. Geheimhouding – vertrouwelijkheid
5.1. Alle medewerkers van DRAC bv zullen hetgeen hen bij de uitvoering van hun beroep ter kennis is gekomen en van vertrouwelijke aard is, geheim houden. DRAC bv zal ervoor zorg dragen dat bij alle betrokken partijen uiterste discretie in acht wordt genomen ten opzichte van geïnteresseerden en kandidaten. Het verstrekken van persoonsgegevens, anders dan in het kader van de opdracht, is niet toegestaan.
DRAC bv zal de wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer nakomen.
5.2. Partijen verbinden zich er jegens elkaar toe een strikte vertrouwelijkheid te behouden hoofdens de informatie waarvan zij respectievelijk kennis hebben gekregen;
5.3. Partijen verbinden zich ertoe om de maatregelen van vertrouwelijkheid toe te passen dewelke op zijn minst even doeltreffend zijn als hun eigen maatregelen van vertrouwelijkheid, en in elk geval verbinden zij zich ertoe om alle redelijke, nuttige of noodzakelijke maatregelen te nemen teneinde de voortdurende vertrouwelijkheid van de uitgewisselde informatie te verzekeren.
5.4. Zodoende zullen partijen de informatie die zij in de uitvoering van onderhavige overeenkomst wederzijds uitwisselen:
– vertrouwelijk moeten houden;
– ze niet mogen gebruiken voor welkdanig ander doel dan hetgeen waarvoor het bestemd is overeenkomstig onderhavige overeenkomst;
– deze niet mogen beschikbaar of toegankelijk maken dan slechts voor hun bedienden, onderaannemers of externe raadgevers dewelke er noodzakelijkerwijze kennis van dienen te nemen in het kader van onderhavige overeenkomst en onder de voorwaarde dat deze personen aanvaarden gebonden te zijn door de bepalingen van vertrouwelijkheid en niet verspreidbaarheid van de uitgewisselde informatie.
– De schending van de verplichting tot vertrouwelijkheid laat toe aan de partij wiens informatie werd misbruikt, die schade heeft geleden of dreigt te lijden, vergoeding te bekomen van deze schade en te bekomen dat de andere partij een einde stelt aan hetgeen schade toebrengt.
De vergoeding wordt forfaitair begroot op € 2.500 per bewezen inbreuk, waarbij de vergoeding wel kan verhoogd worden bij bewezen hogere schade.
ART. 6. Privacybeleid
6.1. De persoonlijke gegevens van de contractspartijen die worden geregistreerd in de database van DRAC kunnen worden gebruikt in het kader van klantenadministratie, marktstudies, het leveren van diensten en de promotie van producten en diensten.
6.2 Alle vertrouwelijke informatie of informatie die redelijkerwijs als vertrouwelijk dient te worden beschouwd dewelke DRAC ontvangt ingevolge de uitvoering van de overeenkomst zal vertrouwelijk worden behandeld. DRAC zal deze gegevens gebruiken in de uitvoering van haar activiteiten of de uitvoering van haar marketingbeleid. De regels van de AVG en de e-privacy-verordening worden door DRAC gerespecteerd. De persoonsgegevens zullen niet worden meegedeeld aan derden zonder een voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de contractspartij die de informatie heeft meegedeeld. DRAC heeft wel het recht de persoonsgegevens uit te wisselen met onderaannemers of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van de werken voor de contractspartij.
6.3 De persoonsgegevens die aan DRAC zijn meegedeeld, kunnen te allen tijde door de betrokken contractspartij worden geraadpleegd. De contractspartij kan te allen tijde verzoeken dat bepaalde gegevens worden verbeterd en in de mate de wet dit toestaat, verzoeken bepaalde gegevens te verwijderen.
Art. 7. Nietigheid
7.1. Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een of meerdere bepalingen van de bijzondere of algemene voorwaarden beperkt zich tot de betreffende bepaling(en) en laat de overige bepalingen van de bijzondere en / of algemene voorwaarden onverlet.
7.2. Partijen verbinden er zich toe de nietige clausule(s) te vervangen door een rechtsgeldige clausule, of clausules, die zal (zullen) overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk bij zal (zullen) aansluiten.
Art. 8. Overmacht
8.1. Indien in geval van overmacht (bijvoorbeeld: natuurramp, brand, …) de voorziene locatie niet ter beschikking is zal de opdrachtgever een nieuwe locatie zoeken, al dan niet met verplaatsing van datum, maar wordt de opdrachtgever 100% gevrijwaard van extra kosten die onze kandidaat eventueel heeft moeten maken. (planning, transportkost, …)
8.2. Elk geval van overmacht bevrijdt DRAC van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat de klant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding. In het geval DRAC afhankelijk is van een derde voor het nakomen van haar verplichtingen dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van de verplichtingen van DRAC hierdoor onmogelijk zouden worden.
8.3. Onder meer de volgende situaties worden als overmacht aanzien, niet-limitatief: ongevallen, materiaalbreuk, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, werkstakingen, lock-out, diefstal en uitzonderlijke verkeershinder, oproer, mobilisatie, epidemie, (ernstige) ziekte, overstroming, natuurrampen, overheidsmaatregelen, faillissement van onze leverancier, gewapende overval, en (onvermijdbare) defecten in onze productieketen.
8.4. In het geval van faillissement, kennelijk onvermogen, of bij om het even welke wijziging in de juridische toestand van de opdrachtgever/hoofdaannemer behoudt DRAC het recht om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te aanzien en zal zij hiervoor niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.
8.5. Indien DRAC in de onmogelijkheid zou verkeren de overeenkomst verder uit te voeren ingevolge overmacht gedurende een periode van meer dan drie maanden behoudt zij het recht voor de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te aanzien. De klant zal hieruit geen recht kunnen putten op enige vergoeding.
8.6. In geval van een fundamentele wijziging van de omstandigheden en/of voorwaarden die niet toe te schrijven is aan de getroffen partij zoals bijvoorbeeld oorlog, revolutie, terrorisme, sabotage, natuurrampen, valutabeperkingen, embargo’s, epidemieën, ernstige elektriciteitsstoornissen, etc en ten gevolge waarvan de contractuele verplichtingen van deze partij op onbillijke wijze zouden verzwaren of quasi onmogelijk uit te voeren zouden worden zoals bedongen in de overeenkomst, verbinden de partijen er zich toe de voorwaarden van de overeenkomst, die de uitvoering van de contractuele verplichtingen aantasten, opnieuw te onderhandelen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen voor het verder zetten van de overeenkomst. Indien blijkt dat een onderhandeling onmogelijk zal leiden tot een billijke oplossing, heeft de getroffen partij het recht een geschillenregeling op te starten overeenkomstig artikel 10 van de algemene voorwaarden.
Art. 9. Exonoratiebeding – aansprakelijkheid
9.1. Behoudens wat betreft hetgeen in huidige voorwaarden werd beschreven kan DRAC niet aansprakelijk worden gesteld of verantwoordelijk worden gehouden tot betaling van welke schadevergoeding dan ook.
9.2. DRAC zal maar aansprakelijk gesteld kunnen worden voor zover een zware fout of opzet van DRAC zou bewezen worden en, ingeval van meerdere betrokkenen, slechts in de mate dat het aandeel van DRAC in de aansprakelijkheid bewezen wordt.
9.3. Indien de aansprakelijkheid van DRAC in haar hoedanigheid van uitvoerder van werken bewezen zou zijn wordt diens aansprakelijkheid beperkt tot de directe schade, met uitsluiting van de indirecte schade, zoals, maar niet beperkt tot de gederfde winst, de financiële of commerciële verliezen, productieverlies, de verhoging van de algemene onkosten, de verhoogde administratiekosten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van contracten, de immateriële schade en het verlies aan cliënteel. De aansprakelijk wordt bovendien beperkt tot een maximum dat niet hoger kan liggen dan het bedrag van de betaalde contractwaarde van de oorspronkelijke werken.
9.4. DRAC is niet aansprakelijk voor schade aan derden en dient de klant in deze hypothese niet te vrijwaren.
9.5. DRAC kan niet door de klant noch door andere derden buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld. De Klant zal ten alle tijde DRAC vrijwaren voor het geval zij buitencontractueel aansprakelijk zou worden gehouden en dit voor de schade die DRAC lijdt inclusief de gerechtskosten en de kosten die DRAC zal maken om zichzelf in rechte te verdedigen.
9.6. DRAC kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor gevallen van overmacht.
Art. 10. Geschillenregeling
10.1 In geval van betwisting tussen partijen van om het even welke aard, komen partijen overeen de betwisting eerst voor te leggen aan een erkend bemiddelaar. Daarbij verbinden partijen zich ertoe om aan tenminste één ontmoeting in bemiddeling deel te nemen in persoon of iemand met beslissingsbevoegdheid af te vaardigen.
10.2 In het geval zou blijken dat een bemiddelingsprocedure geen kans op slagen heeft, zal de betwisting uitsluitend kunnen worden gebracht voor de bevoegde rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen.
10.3 Alle kosten in verband met de invordering langs gerechtelijke weg, inclusief honoraria van de raadsman, zullen bij de klant worden verhaald.