Hoe je restaurant heropenen na corona?

Wanneer natuurrampen of pandemieën toeslaan, kan het zijn dat je gedwongen bent de deuren van je zaak voor een tijdje te sluiten of je bedrijfsmodel aan te passen aan een crisis. Met het coronavirus kregen veel restaurants te maken met financiële problemen. De tijdlijn voor een volledige heropening is onbekend, maar aangezien de quarantaines langzaam worden afgebouwd, kan je beginnen met het plannen van je grote heropening. Daarom hebben wij een lijst opgesteld met stappen die je kan nemen om je restaurant weer te openen.

Checklist voor het heropenen van je restaurant na een crisis

Het heropenen van je deuren na een crisis vereist planning en enkele veranderingen in de manier waarop je jouw zaak runt. Door gebruik te maken van de richtlijnen van de overheid voor het heropenen van restaurants en onze suggesties hieronder, kan je jouw restaurant in een mum van tijd weer draaiende krijgen.

1. Reinig en ontsmet alle ruimtes

Of je nu wekenlang niet in je restaurant bent geweest of er regelmatig bent gekomen, de eerste stap die je wilt nemen om je restaurant weer te openen is het grondig schoonte maken en te ontsmetten.

  • Reinig en ontsmet de zelden aangeraakte zones samen met de meest aangeraakte zones.
  • Maak schoon onder en tussen voorwerpen, zoals toonbankapparatuur en kassa-apparatuur.
  • Gebruik voedselveilige reinigingsmiddelen in ruimten waar voedsel wordt bereid en op alle oppervlakken die in direct contact komen met voedsel.
  • Was, spoel en ontsmet gereedschap en klein keukengerei voordat je het weer gebruikt.
  • Reinig en ontsmet de rekken voordat je gaat bevoorraden.
  • Maak alle toiletten grondig schoon en desinfecteer ze.
  • Vegen, stofzuigen en dweilen van de vloeren.

Zodra je alle ruimtes in je restaurant grondig hebt schoongemaakt, stelt je een strak schoonmaakschema op dat jouw personeel moet volgen zodra je open bent voor het publiek.

2. Zet je apparatuur aan

Voordat je weer open kan gaan, moet je ervoor zorgen dat je apparatuur nog goed werkt. Zet je apparatuur een paar weken van tevoren aan, zodat je de tijd hebt om eventuele units die aan vervanging toe zijn te vernieuwen.

  • Zet de koelapparatuur aan en zorg ervoor dat alle koelkasten, vitrines en voorbereidingstafels een temperatuur van 5 graden en lager hebben.
  • Zet de diepvriezers aan en zorg ervoor dat ze een temperatuur van -15 graden en lager hebben.
  • Zet de gasleiding open en steek de waakvlammen van de kookapparatuur weer aan. In het begin kan er wat rook ontstaan omdat de eventuele condens verbrandt.
  • Controleer of alle ovens en kookapparatuur een volledig bereik van de baktemperatuur bereiken.

Na een paar weken inactiviteit kunnen zich luchtbellen vormen in de gasleidingen, het is dus verstandig een technicus te contacteren om je apparatuur weer operationeel te maken als je dat zelf niet wilt doen.

3. Controleer je voedselvoorraad.

Om je restaurant weer op de rails te krijgen, wil je er zeker van zijn dat je voedselvoorraad vers is en klaar om weer in je menu te worden opgenomen.

  • Gooi voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken of dat door ongedierte is aangetast, weg.
  • Vergelijk je voorraad met het menu dat je in gedachten hebt en maak een boodschappenlijst.
  • Neem contact op met je gebruikelijke leveranciers om er zeker van te zijn dat ze genoeg voorraad hebben om aan je behoeften te voldoen.

4. Zorg voor social distancing en contactloze oplossingen.

Als je jouw zaak openstelt voor het publiek, moet je misschien enkele wijzigingen aanbrengen om de veiligheid van je klanten te garanderen. Met het coronavirus kunnen social distancing en contactloze transacties nog een tijdje aanhouden.

  • Plaats schermen waar nodig en respecteer de opgelegde afstanden.
  • Verminder het aantal tafels in je restaurant om meer afstand te creëren tussen de klanten. Zorg ervoor dat elke tafel is ontsmet wanneer hij wordt gedekt voor de volgende klant.
  • Voeg waar mogelijk scheidingswanden toe tussen personeel en klanten (hostessbalies en kassa's).
  • Creëer een stroom die klanten door je zaak moeten volgen om de contacten te beperken/vermijden.
  • Indien mogelijk, laat de klanten een andere uitgang gebruiken dan de ingang.
  • Voorzie klanten op verschillende locaties in je restaurant van ontsmettingsmiddelen voor de handen.
  • Gebruik papieren wegwerpmenu's of digitale oplossingen wanneer dat mogelijk is.
  • Installeer contactloze betaalsystemen en hardware.
  • Gebruik in bars apart verpakte rietjes. Vermijd het gebruik van fruit met schil, zoals citroen-, limoen- of sinaasappelpartjes in cocktails.

5. Train je personeel

De kans is groot dat je gevoel van normaal zal veranderen na een crisis. Dus is het belangrijk dat je personeel wordt opgeleid om zich aan de situatie aan te passen en de veranderingen die je hebt ingevoerd in de praktijk te brengen voordat je opengaat.

  • Huur extra personeel in als dat nodig is om aan de vraag en hygiëne te voldoen.
  • Het personeel opleiden in nieuwe hygiëne- en sociale afstandspraktijken.
  • Dring aan op veelvuldig handen wassen en het dragen van handschoenen waar nodig om de verspreiding van besmettingen te voorkomen.
  • Als maskers worden gedragen, zorg er dan voor dat je personeel weet hoe ze correct te gebruiken.
  • Eis van werknemers dat zij gezond op het werk verschijnen. Zorg ervoor dat ze weten wanneer ze thuis moeten blijven en hoe lang ze thuis moeten blijven als ze zich ziek voelen. Deze informatie moet ook worden opgenomen in het handboek voor restaurantpersoneel van je zaak.
  • Zorg indien nodig voor een temperatuurcontrole vóór het werk.
  • Je personeel opleiden voor nieuwe contactloze leveringen en contactloze interne werkwijzen voor interactie met klanten.

6. Wees klaar voor een inspectie

  • Neem contact op met de overheid om na te gaan of de inspectievoorschriften sinds de crisis zijn aangepast.
  • Maak je plan tijdens de opleiding duidelijk aan je personeel, zodat zij klaar zijn voor een inspectie.
  • Maak een schoonmaakrooster en een plan voor social distancing, dat je jouw inspecteur kan laten zien als hij komt.

7. Maak reclame voor je heropening

Zodra je de datum kent waarop je jouw deuren weer voor het publiek kan openen, moet je dit aan de grote klok hangen.

  • Maak op social media advertenties met een in het oog springende afbeelding of een persoonlijke video voor je klanten.
  • Zet een countdown op je website en in je etalage om spanning op te bouwen voor de openingsdag.
  • Bied een korting of een coupon aan voor de eerste 100 klanten die een bezoek brengen of een bestelling plaatsen. Dit om klanten aan te moedigen je restaurant in gedachten te houden.
  • Maak reclame over wat je gedaan hebt om je zaak schoon te maken en te vernieuwen terwijl je gesloten was.

8. Rustig heropenen

Het is misschien verleidelijk om er meteen weer vol tegenaan te gaan zodra je toestemming krijgt om te heropenen. Maar door rustig aan te beginnen met de heropening, zorgt je ervoor dat je restaurant op lange termijn een succes wordt en dat je klanten zich veilig voelen.

  • Organiseer een opening met vrienden en familie om het nieuwe menu uit te proberen en de aangepaste werkwijze te testen.
  • Begin met een beperkt menu en leveringsmenu om ervoor te zorgen dat je genoeg voorraad hebt om aan de vraag te voldoen en je keuken efficiënt te laten werken.
  • Beperk het aantal tafels in je restaurant door reserveringen aan te nemen en klanten op voorhand te laten bellen. Beperk de grootte van de groepen die je in jouw restaurant accepteert om social distancing te bewaren.
  • Stimuleer contactloze betaalmethoden door te investeren in Tap-To-Pay-systemen en POS-tablets die tussendoor kunnen worden ontsmet.
  • Moedig afhaalorders en leveringsopties aan tot je op volle capaciteit kan werken.
  • Zet een sms-systeem op dat klanten verwittigt wanneer hun tafel klaar is, in plaats van hen te laten wachten in wachtruimtes en lobby's.
  • Stel je terras open om buiten te kunnen eten. Informeer bij je gemeente naar de regels voor het gebruik van je terras. Dit zorgt ervoor dat je klanten meer ruimte hebben.

9. Maak een goede indruk

Je belangrijkste prioriteit na een crisis is een vlotte heropening en ervoor zorgen dat jouw klanten zich weer op hun gemak en veilig voelen.

  • Hou contact met je klanten, via social media - nieuwsbrieven - website, tijdens de heropening en geef hen een kijkje achter de schermen. Zo zien ze wat je allemaal doet om ervoor te zorgen dat alles veilig kan verlopen.
  • Zorg ervoor dat je klanten met zorg en respect worden behandeld wanneer zij in je restaurant zijn. Train je personeel om namen te onthouden en bestellingen te herhalen om een relatie op te bouwen met vaste klanten.
  • Maak op je website en met flyers in je zaak reclame voor de extra maatregelen die je neemt om je zaak schoon en je klanten veilig te houden.
  • Zorg ervoor dat je kook- en levertijden snel en professioneel zijn.

Zorg voor je gesloten restaurant

In de tussentijd, nu je nog gesloten bent tijdens de pandemie van het coronavirus, zijn hier enkele stappen die je kunt nemen om voor je restaurant te zorgen:

  1. Cadeaubonnen promoten
  2. Menu aanpassen
  3. Maak jezelf vertrouwd met nieuwe technologieën en marketingpraktijken
  4. Hou je klanten op de hoogte

Tijdens een crisis kan het moeilijk zijn om je voor te stellen hoe het leven weer normaal wordt. Het is belangrijk om in een vroeg stadium een plan op te stellen zodat je gaandeweg aanpassingen kan maken en klaar bent om jouw restaurant zo snel mogelijk weer op de been te helpen. Het coronavirus heeft misschien veel deuren gesloten, maar door vooruit te denken kan je een van de eerste bedrijven zijn die beschikbaar zijn voor klanten zodra de quarantaine begint af te zwakken.

 

Blijf op de hoogte