Zelden heeft de (horeca)wereld zo’n wending gekend als afgelopen jaar. 2020 was een jaar om nooit te vergeten en tegelijkertijd één om heel snel te vergeten. Op naar 2021! Welke horecatrends mag je volgend jaar niet missen?
Veel horecaliefhebbers waren sceptisch over de digitalisering. Een gerecht dat door een automatische cooker is bereid, neemt toch de hele charme weg? En bestellen via een platform is toch onpersoonlijk? Nu contactmomenten zo veel mogelijk beperkt moeten worden, blijkt het grootste deel van de gasten toch overstag te gaan. Zo’n webshop blijkt ineens een uitkomst en als een gerecht uit de cooker met een persoonlijke boodschap bij je thuis wordt bezorgd, is er nog steeds die kenmerkende charme van de horeca. Mensen raken razendsnel gewend aan nieuwe digitale processen en de verwachting is dat de ontwikkelingen op dat gebied de komende jaren dan ook in sneltreinvaart zullen doordenderen. Je kunt dus maar het beste zo snel mogelijk op deze trein instappen…
Klik hier voor meer informatie over Digital Transformation
De kwaliteit van een restaurant met de intimiteit van je eigen huis: high-end bezorgmaaltijden zijn ook na de coronacrisis niet meer weg te denken uit het horecalandschap. Deze noodgedwongen stap verovert de harten van je klanten. En eerlijk is eerlijk: wat is er nu leuker dan een perfecte maaltijd serveren als je bezoek krijgt (wanneer het mag), zonder de hele dag in de keuken te staan?
Delivery en take-away zijn bijna niet meer optioneel. Je moet hele goede redenen hebben om dit niet te gaan doen. Om het verlies aan omzet tijdens de sluitingen van de horeca enigszins op te vangen, zijn veel ondernemers tijdelijk gestart met het aanbieden van bezorg- of afhaalmaaltijden. Zonde om daar weer mee te stoppen zodra de horeca weer open mag! Met hulp van mise-en-place producten of een slimme cooker, hoeft dit ook geen heel ingewikkelde en tijdrovende business te zijn. Zeker nu de horeca nog een tijdje in onzekerheid verkeert, kan delivery je wat meer zekerheid en vaste basis geven.
Veel horecazaken hebben geïnvesteerd in een winterterras en die investering is allerminst verloren. Buiten zitten geeft een gevoel van vrijheid en privacy. Met lekker winterse gerechten, genoeg warmte en fijn meubilair kun je je gasten het hele jaar van het terras laten genieten! Zéker als je een overkapping hebt staan.
Dit heb je nodig voor een winterterras:
Ervaring en service zijn dé kenmerkende waardes van de horeca. Veel mensen hebben het gevoel dat deze waardes in coronatijd naar de achtergrond verdwijnen, maar niets is minder waar. Juist nu is het belangrijk om hierop te blijven focussen. De pizza die mensen bij jou afhalen, zouden ze in theorie ook zelf kunnen inkopen en opwarmen. Maar het kaartje erbij met ‘geniet van je pizza’, die kunnen ze moeilijk aan zichzelf schrijven. De horeca zal zich de komende jaren steeds meer ontwikkelen naar een systeem waar diensten worden gekocht, in plaats van puur en alleen de gerechten. Focus die vooral op de service die je verleent. Daarin zit de meerwaarde van horeca, ook in tijdens van corona.
De ontwikkeling dat retail zich steeds meer richting horeca beweegt, kenden we al. Sinds de sluiting van de horeca is de beweging ook andersom zichtbaar geworden. Steeds meer ondernemers richten zich nu ook op retail. En dat legt hen geen windeieren! Consumenten willen in deze tijd juist de (lokale) horeca steunen, dus het verkopen van producten kan een mooie bron van extra inkomsten zijn.
Overal zag je ze de laatste tijd opduiken: QR-codes. Ideaal om mensen hun contactgegevens door te laten geven of om digitaal te bestellen. Diverse restaurants maken hier zeer succesvol gebruik van. Ook de gasten zijn er blij mee. Het zorgt voor snellere service, exact wanneer zij dat willen. Als gastheer of –vrouw betekent het meer tijd om betekenisvol te besteden met je gasten.
Voordelen van QR bestelsystemen